SPORTSERNÆRING: KOSTTILSKUD DU BØR KENDE TIL

I jagten på de sidste procenter anvender flere og flere kosttilskud som potentielt har præstationsfremmende virkning. Det er i sig selv også helt fint hvis kosttilskuddet er bakket op af videnskabelig evidens, men desværre forholder det sig anderledes for mange tilskud, da de 1) ingen effekt har i kontrollerede videnskabelige studier, og 2) ikke er gennemtestede (og potentielt kan indholde doping). Er du klar over hvilke tilskud der er bevist at kunne optimere præstationer indenfor sport?

 

KOSTTILSKUD TIL TRÆNING OG SPORT

Den franske ‘Sport Scientist’ Yann Le Meur har gjort alle en stor tjeneste ved at lave den overskuelige infografik ovenfor, som viser hvilke kosttilskud der er solid evidens for. Og nedenfor har du en oversigt på dansk – voilà 😉

KOSTTILSKUD TIL LØB OG UDHOLDENHED

  • Kulhydrater (inkl. gels og drikke)
  • Koffein
  • Beta-alanin
  • Rødbede juice
  • Bikarbonat/natron
  • Antioxidanter

KOSTTILSKUD TIL STYRKE OG MUSKELOPBYGNING

  • Kreatin
  • Protein

Hvis man er interesseret i at vide hvor stor effekt de enkelte præstationsfremmende kosttilskud har, og hvordan de virker, kan man læse mere i artiklen – der inspirerede Yann Le Meur – fra Graeme Close et al., som er publiceret i tidsskriftet ‘Free Radical Biology and Medicine’, ved at trykke HER.

Tilskud som potentielt kan booste immunforsvaret og bedre restitutionen kan du også læse mere om her på siden.

2017-09-26T12:53:34+00:00 01-juli-2017|